Tunnel Oostriklaan

Er komt een onderdoorgang onder de Oostriklaan bij station Colmschate. De tunnelbak is tijdens het Hemelvaartsweekend (11 tot en met 14 mei 2018) op zijn plek geschoven. De onderdoorgang komt in de plaats van de huidige gelijkvloerse spoorwegovergang. Een onderdoorgang is veiliger voor het verkeer en beter voor de treinen.

Onderdoorgang

Op maandag 19 november gaat de onderdoorgang Oostriklaan open voor gemotoriseerd verkeer. Het weekend daarvoor is de Oostriklaan afgesloten voor verkeer. De onderdoorgang wordt dan aangesloten op de Holterweg en de Oostriklaan. Fietsers en voetgangers gaan vanaf 19 november nog niet door de tunnel. Zij maken tot februari 2019 gebruik van de (oude) route over de spoorwegovergang.

De onderdoorgang is grotendeels gebouwd in een bouwkuip. Zo ook de spoormoot, het deel van de onderdoorgang dat onder het spoor ligt. Deze spoormoot is in het Hemelvaartsweekend 2018 in 1 keer op zijn plek geschoven. De verwachting is dat de nieuwe onderdoorgang eind 2018 / begin 2019 in gebruik wordt genomen.

Herinrichting Koggeschip

Op donderdag 27 september 2018 is er een inloopavond geweest over de herinrichting van het Koggeschip in Colmschate. De herinrichting is een onderdeel van het project onderdoorgang Oostriklaan.

Na de realisatie van de onderdoorgang, kan het gebied voor het Koggeschip opnieuw ingericht worden. Hiervoor is een plan gemaakt, in samenspraak met een vertegenwoordiging van bewoners en ondernemers. Dit plan is op 27 september gepresenteerd aan de omgeving. Bekijk de sfeerimpressie (pdf, 2,3 MB), de overzichtstekening (pdf, 630 KB) en de impressietekening bovengronds (pdf, 385 KB).

De verwachting is dat de herinrichting van het Koggeschip start in het voorjaar 2019.

Op dit moment zijn er al extra parkeerplaatsen voor auto’s gerealiseerd bij het Koggeschip en aan de Doornenburg. Na de bouw van de onderdoorgang komen ook aan de zuidzijde van het station nieuwe parkeerplaatsen.

Kijk live mee

Volg de werkzaamheden aan de Oostriklaan live via 2 webcames:

Bekijk ook het animatiefilmpje van de toekomstige onderdoorgang Oostriklaan (59 seconden):

Naar een YouTube filmpje

Onderdoorgang voor al het verkeer

De onderdoorgang krijgt een rijbaan voor auto’s in 2 richtingen en een fietspad dat in 2 richtingen bereden kan worden. Ook voetgangers kunnen door de onderdoorgang. In de onderdoorgang komt ook de verbinding tussen de perrons. Hiervoor komen er zowel liften als trappen.

ProRail heeft de afgelopen jaren veel verbeterd aan het spoor. Veel gelijkvloerse overgangen zijn vervangen door ondergrondse oplossingen. Dat is veiliger voor het verkeer en minder storingsgevoelig voor de treinen. Ook hoeven mensen niet meer te wachten voor gesloten spoorbomen.

Financiering

De aanleg van de onderdoorgang is mogelijk door een bijdrage van het Rijk van ruim 16 miljoen euro. De gemeente Deventer legt € 450.000 bij.

Globale planning

  • Oktober 2017 tot half mei 2018: bouw spoormoot.
  • 11 tot 14 mei 2018: het inschuiven van de spoormoot tijdens een treinvrij weekend, inclusief afsluiting Oostriklaan.
  • Vanaf mei 2018: de reconstructie Oostriklaan en bouw toerit zuid.
  • Eind 2018 / begin 2019: ingebruikname van de onderdoorgang.
  • Medio 2019: het hele project en omgeving is gereed.

Voor vragen over het project kunt u contact opnemen met Monique van Bekkum, via me.van.bekkum@deventer.nl. Kijk voor meer informatie ook op www.prorail.nl/oostriklaan.

Dit is een overzicht van alle bijlagen behorende bij deze pagina.