Tunnel Oostriklaan

De tunnel Oostriklaan is open voor alle gebruikers. Behalve het autoverkeer, kunnen nu ook fietsers en voetgangers door de tunnel. Via trappen is het station Colmschate bereikbaar. De onderdoorgang is in de plaats van de gelijkvloerse spoorwegovergang. Een onderdoorgang is veiliger voor het verkeer en beter voor de treinen.

De spoorwegovergang in de Oostriklaan is nu afgesloten voor al het verkeer.

Onderdoorgang

Zondagavond 10 maart 2019 zullen de bellen van de spoorbomen bij de Oostriklaan voor het laatst klinken. ’s Nachts worden de spoorbomen en bellen verwijderd. De definitieve verwijdering van de overweg zal half september plaatsvinden, gelijktijdig met het verwijderen van de spoorwegovergang in de Stationsweg. Deze blijft dus nog in gebruik tot half september.

De onderdoorgang is grotendeels gebouwd in een bouwkuip. Zo ook de spoormoot, het deel van de onderdoorgang dat onder het spoor ligt. Deze spoormoot is in het Hemelvaartsweekend 2018 in 1 keer op zijn plek geschoven.

Herinrichting Koggeschip

De komende tijd wordt er nog druk gewerkt aan en bij de tunnel. De parkeerplaatsen bij de Scheg worden ingericht en de reconstructie van de Oostriksweg en Colmschaterstraatweg is in volle gang.

In april 2019 zal de herinrichting van het gebied rond het Koggeschip starten. Deze werkzaamheden zullen enige overlast geven voor gebruikers en omwonenden. We verwachten dat rond de zomer 2019 de werkzaamheden zijn afgerond.

Voor de herinrichting van het Koggeschip is een plan gemaakt, in samenspraak met een vertegenwoordiging van bewoners en ondernemers. Dit plan is op 27 september 2018 gepresenteerd aan de omgeving. Bekijk de sfeerimpressie (pdf, 2,3 MB), de overzichtstekening (pdf, 630 KB) en de impressietekening bovengronds (pdf, 385 KB).

Op dit moment zijn er al extra parkeerplaatsen voor auto’s gerealiseerd bij het Koggeschip en aan de Doornenburg. Na de bouw van de onderdoorgang komen ook aan de zuidzijde van het station nieuwe parkeerplaatsen.

Kijk live mee

Volg de werkzaamheden aan de Oostriklaan live via 2 webcames:

Bekijk ook het animatiefilmpje van de toekomstige onderdoorgang Oostriklaan (59 seconden):

Naar een YouTube filmpje

Onderdoorgang voor al het verkeer

De onderdoorgang heeft een rijbaan voor auto’s in 2 richtingen en een fietspad dat in 2 richtingen bereden kan worden. Ook voetgangers kunnen door de onderdoorgang. In de onderdoorgang is ook de verbinding tussen de perrons. Hiervoor zijn er zowel liften als trappen.

ProRail heeft de afgelopen jaren veel verbeterd aan het spoor. Veel gelijkvloerse overgangen zijn vervangen door ondergrondse oplossingen. Dat is veiliger voor het verkeer en minder storingsgevoelig voor de treinen. Ook hoeven mensen niet meer te wachten voor gesloten spoorbomen.

Financiering

De aanleg van de onderdoorgang is mogelijk door een bijdrage van het Rijk van ruim 16 miljoen euro. De gemeente Deventer legt € 450.000 bij.

Voor vragen over het project kunt u contact opnemen met Monique van Bekkum, via me.van.bekkum@deventer.nl. Kijk voor meer informatie ook op www.prorail.nl/oostriklaan.

Dit is een overzicht van alle bijlagen behorende bij deze pagina.